Facebook Live- טיפים לשידור ישיר מוצלח בפייסבוק

מאת יום שבת, מאי 14, 2016 , , , , Permalink 9

בחודשים האחרונים, מאז השיקה פייסבוק את יכולות השידור הישיר לפרופילים אישיים ועמודים לא מאומתים, זמן רב אחרי שהשיקה את האופציה הזו לסלבריטאים, שואלים את עצמם מנהלי עמודי פייסבוק רבים, "מה אני צריך את זה בכלל?"

השאלה לגיטימית. כי למה לא לצלם סרטון, לערוך אותו, לוודא שאין שום דבר שאנחנו לא רוצים שייראו, לשים לו פתיח וסגיר מושקעים ולשדר לעולם? התשובה טמונה באינטסטינקט האנושי שנקרא "סקרנות", ואם תוסיפו לו את העם היושב בציון, שמכור לחדשות ולעדכונים על כל דבר שקורה במדינה ורגיל לצרוך חדשות אחת לשעה לפחות, הרי ששידור ישיר בפייסבוק הוא סוג של הכרח. נכון שמבחינה שיווקית ותדמיתית היה יותר נכון לערוך סרטון מושקע ובתקציב גבוה, אבל הערך המיידי והחדשותי שאתם נותנים לאוהדי העמוד שלכם, שיכולים לחוות אירוע שאתם עושים או התרחשות חדשותית שקשורה אליכם יכולה לעשות עבורכם עבודה טובה יותר ולתת לוידאו שאתם משדרים אמינות רבה יותר.

יש לכם שאלה בנושאי פייסבוק לייב? בואו להתייעץ איתנו בקהילת מקצועני פייסבוק לייב

לאחרונה, שידרגו בפייסבוק את הפיצ'ר של שידורים ישירים ופתחו אותו גם לבעלי טלפון אנדרואיד, ממליץ לקרוא את החידושים האחרונים בתחום בבלוג של יאן קוטליארסקי שעושה סדר בכל ההכרזות האחרונות של פייסבוק בתחום.

אם אתם רוצים לקרוא וללמוד על הצד הטכני של השידור, איך להעביר שידור דרך מחשב או מסלולרי- קראו את החלק השני של המדריך או קראו איך ליצור וידאו לייב ממחשב בשלושה קליקים.

הנה הוידאו הראשון שלי בעמוד הפייסבוק של מרכז הפיתוח של מיקרוסופט. שידור באורך של שעה על חצובה, ללא מיקרופון, שבסיומו היו 500 צפיות. אפשר לראות שמספר הצפיות ממשיך לעלות.

אז מה צריך לעשות כדי להעביר שידור ישיר בפייסבוק לעוקבים שלכם?

  • נסו לחשוב מראש על תוכן שיעניין את העוקבים שלכם ולא לחפש הזדמנות שנראית לכם מעניינת רק כי בא לכם לשדר, אבל אין מי שיצפה. אם התוכן לא איכותי, אתם עושים את הפעולה ההפוכה ממה שניסיתם לעשות.
  • הודיעו מראש לעוקבים שלכם, באמצעות פוסט מקדים או יצירת אירוע בפייסבוק על השידור, כך שאנשים יוכלו לשים לעצמם תזכורת, או לדעת שבקרוב תשדרו משהו שמעניין אותם. אפשר ואף מומלץ לפרסם את זה גם ברשתות חברתיות אחרות בהן אתם פעילים כדי להגדיל את מעגל החשיפה.
  • נסחו מראש את הטקסט שאיתו תרצו לעלות לאוויר, זה חשוב כי לרוב, התמונה שיקבלו העוקבים שלכם בעמוד לא בהכרח תייצג את מה שרואים באמת בשידור והטקסט יכול בהחלט לסייע לאסוף צופים.
  • אל תשכחו לצלם במאונך! זה אולי מצחיק אבל אם תסובבו את הטלפון שלכם למצב מאוזן, תתקבל תמונה הפוכה על הצד.
  • צריך לקחת בחשבון שכשאתם משדרים בפייסבוק ונכנסת שיחה, היא מקבלת תיעדוף ולכן השידור ייעצר כאילו יצאתם מהאפליקציה. כאן יש שתי אופציות- לעבור למצב טיסה ולהתחבר ל-WIFI או להפעיל אפליקציה לסינון שיחות חכם שתדאג לתת התראות מי חיפש אתכם בזמן השידור הישיר כדי שתוכלו לחזור אליו בסיום.
  • וודאו שיש לכם חיבור אינטרנט חזק. WIFI איכותי שיחזיק לאורך כל השידור ולא ייפול בגלל עומס אנשים בסביבתכם. אם יש ספק, תוודאו מראש להקצות לעצמכם רשת מוגנת בסיסמה. גם אם חלילה השידור נופל בגלל חיבור חלש, זה לא סוף העולם, המערכת מזהה שעצרתם בפתאומיות ולא מבחירה ותאפשר לכם לחזור לאוויר לאותו סרטון. במידה ולא תחזרו לאוויר הוידאו יישמר על קיר הפייסבוק שלכם.
  • מומלץ להשתמש בסלולרי עם מצלמה טובה, ולא טלפון שזרוק לכם במגירה כי לא בא לכם לפספס הודעות וואטסאפ. עוד באותו נושא- גבו את עצמכם עם סלולרי משני למקרה שמשהו לא עובד. שימו לב! שימוש במצלמה טובה לא מבטיח איכות שידור חלקה, לשם כך חשוב שיהיה חיבור איכותי ויציב לאינטרנט.
  • מחשב נייד, במידת האפשר, זה חובה. כך תוכלו לשתף את הלינק לשידור בקבוצות או בעמודים אחרים, לענות בקלות לתגובות ושאלות שעולות תוך כדי שידור ולערוך את הטקסט של הפוסט במידת הצורך.
  • אל תעבירו שידור ישיר כשאתם מחזיקים את הטלפון ביד. אתם עושים לעצמכם נזק כשאתם משדרים וידאו רועד ולא אחיד. חצובה היא חובה ומתאם לטלפון עולה כמה שקלים ששווים את ההשקעה. אלא אם כן זה אירוע חשוב שאין סיכוי שאפשר להעביר עם חצובה, ואז יש פתרונות שיודעים לייצב את הטלפון גם באחיזה ידנית. גם אם הטלפון על חצובה, חשוב לא לעשות תנועות מהירות וחדות כשמשנים זוית צילום, זה לרוב ייצור מריחה או תקיעה בשידור. אפשר לשנות זווית או לעקוב אחרי דובר מסוים שמסתובב בחדר, אבל לעשות את זה לאט ובעדינות. הנה רשימת האביזרים שהם בגדר חובה כשמצלמים בסלולרי
  • שימו לב שהרקע שלכם לא בהיר מידי. מצלמות הסלולרי מתאימות את התאורה אוטומטית, ואם התמונה המתקבלת היא בהירה מידי, הדמויות מקדימה יהיו חשוכות. אם יש רקע מאוד בהיר ובולט, מומלץ להתרחק קצת כדי שהרקע לא יהיה דומיננטי מידי בפריים ויאפשר למצלמה לבחור חשיפה מאוזנת יותר.
  • היו מקוריים, עד כדי יצירת תוכן במיוחד לשידור ישיר. תציעו הטבה בשידור ישיר (קופון) למי שיצפה בכם, כך תוכלו לצ'פר את מי שבחר לצפות בכם ותתנו לו ערך ממשי, חשוב גם לבקש מהצופים אחת לכמה דקות לעשות Subscribe כך שיקבלו נוטיפיקציה בפייסבוק כל פעם שתעלו לאוויר ויוכלו לתפוס את השידור בתחילתו.
  • היו חברתיים, במידת האפשר. גולשים אוהבים שמציינים את שמם, אם אתם מעבירים שידור ויש לכם אפשרות לענות תוך כדי לאנשים שיוצרים איתכם אינטראקציה, תענו להם על שאלות ותגידו להם שלום כשהם כותבים לכם תגובה, זה רק יגדיל את כמות הצופים והתגובות.

    מומלץ להשתמש בחצובה

"בשידור חי הצופים לא יכולים להעביר קדימה או אחורה כמו בסרטון ערוך, וגם אי אפשר להשמיט חלקים שלא רלוונטיים כי אין אפשרות טכנית לעשות זאת, לכן יש צורך להכין תסריט מראש. אם מדובר במסיבת השקה, אז לקבוע מראש איפה ימוקם הצלם, להחליט בדיוק באיזה שלב עולים לאוויר, עם מי נשוחח ומה נצלם. אין מקום לשוטטות לא מתוכננת", מסביר שי עמירן פוגצ'וב, מנהל ניו מדיה ופרסום של מוזיאון מגדל דוד

    • אל תתייאשו אם אחרי שתי דקות אף אחד לא צופה בשידור שלכם. אצלי לדוגמה, בעמוד עם 26,000 עוקבים, לקח לא מעט זמן עד שהצטרפו הצופים הראשונים, אבל אחרי שהם הצטרפו, הגיעו עוד. זה ויראלי, ככל שיש יותר צופים ופעילות (לייקים, תגובות וכו') ככה עולה החשיפה לפוסט ויצטרפו צופים חדשים. תתחשבו גם בצופים שהצטרפו במהלך השידור ובמידת האפשר דאגו לתזכר אותם במה עוסק השידור כדי לחבר אותם לתוכן.

"השידור הראשון הוא חשוב מאוד כי הוא זה ששולח לעוקבים התראה שעליתם לשידור ישיר. סביר להניח שאחריו המספר יפול דרסטית ורק הרלוונטים והמתעניינים באמת ישארו", מוסיף רז קפלן, עורך הרשתות החברתיות בחדשות ערוץ 2, "לכן חשוב מאוד לשאול שאלות ולבקש פידבק מהצופים כדי לשמור על רלוונטיות לאורך חלק גדול יותר של השידור".

 

  •  לאחר שתעלו לאוויר, המסך יתפצל לשניים: החצי העליון מציג את השידור ומספר הצופים בזמן אמת והחלק התחתון יראה לכם את התגובות שנכתבות תוך כדי שידור. בסוף השידור תקבלו אפשרות למחוק את הוידאו או פשוט להשאיר אותו על קיר עמוד הפייסבוק שלכם, שייראה כמו פוסט וידאו רגיל עם מספר צפיות. מיד בסיום השידור תוכלו לראות כמה אנשים צפו בשידור הישיר שלכם לאורך כל השידור, הצפיות ממשיכות לעלות ככל שאנשים יראו את הסרטון בעמוד, גם אחרי שירדתם מהאוויר.
  • ודאו שיש לכם סאונד טוב. יש מיקרופונים מיוחדים שיודעים להתחבר לחיבור האוזניות ושווה להשקיע בהם כדי לקבל סאונד איכותי ולא סתם סאונד של מי שהכי קרוב לסלולרי המצלם. ניתן לחבר כך מיקרופון דינמי לראיונות או מיקרופון אלחוטי להרצאות שמצלמים מרחוק. תעשו את הבדיקות מבעוד מועד, אל תחכו לעלייה לאוויר כדי להבין שהסאונד שלכם לא עובד. שימו לב שלא כל סוגי הסלולריים יודעים לקבל מיקרופון חיצוני, ניתן לחבר גם לכניסת המיקרו USB באנדרויד באמצעות חיבור OTG (on the go).
  • אחד הטיפים החשובים הוא לנסות הכל לפני שעולים לאוויר. תפתחו עמוד פיקטיבי שרק אתם מכירים ותעשו את כל הניסויים שם, כך תוכלו לוודא שהכל עובד ותקטינו את הסיכוי לתקלות.
  • אל תתביישו לראות מה עושים עמודי פייסבוק אחרים כדי ללמוד מהצלחות וטעויות שלהם, לפעמים תקבלו רעיונות מעולים ולפעמים תיראו פאדיחה מביכה שתדעו שצריך למנוע מראש. בשידור ישיר מאוד קשה לשלוט על דברים בלתי צפויים. אפשר גם לראות שידורים ישירים של פרופילים מרחבי העולם באמצעות המפה האינטראקטיבית של פייסבוק

facebooklivemap

  • דוגמה טובה לסרטון ש"שבר את האינטרט" תוכלו למצוא באתר באזפיד, ששידרו בשידור ישיר פיצוץ של אבטיח באמצעות גומיות. זה נשמע הזוי, וזה היה הזוי לצפות בזה, אבל במשך דקות ארוכות הצליחו בבאזפיד לרתק לשידור שלהם 600,000 אלף צופים במקביל שחיכו לרגע הפיצוץ של האבטיח תוך נסיונות לנחש כמה גומיות יידרשו לכך, כדי לא להפסיד את רגע הפיצוץ בשידור ישיר. נסו ליצור ריגוש וציפייה שתגרום לצופים שלכם להיות מרותקים לשידור. מצד שני, אל תחפשו סתם סיבות לשידור חי, אם אתם לא נותנים ערך מוסף בשידור שלכם, אל תעלו אותו לאוויר.

יש לכם טיפים נוספים שלא כתבתי? הוסיפו בתגובות!

אם יש לכם 45 דקות פנויות לצפות בגומיות מפוצצות אבטיח, הוידאו מונח פה למטה. אם לא, פשוט תריצו לסוף כי זה ממש מגניב.

  •  בפוסט הבא נעסוק בצד הטכני של שידור ישיר בפייסבוק – מהסלולרי ומהמחשב (כן, אפשר לשדר מהמחשב). יש למה לצפות.
  • סקר פייסבוק לייב
  • מחפשים שידור מקצועי לפייסבוק לייב במחיר שפוי? שידור אינטראקטיבי שיקפיץ את המעורבות של האוהדים בעמוד? דברו איתי.
9
2 Comments
  • יוני ובר
    יולי 11, 2016

    שלום חברים

    אני מעלה DJ סטים בשימוש קונטרולר VESTAX שעובד עם תוכנת VIRTUAL DJ על בסיס יומי לפייסבוק דרך XSPLIT broadcaster ונעזר במצלמת Microsoft lifecam 3000.
    הבעייה שלי זה שהסאונד יוצא לי ממש על הפנים ואני מחפש פתרון יעיל ומהיר לעניין הזהץ
    אודה לכם על תגובה מהירהץ
    תודה יוני.

    • גבע תלם
      יולי 11, 2016

      אתה משדר ממחשב? מוזמן לפנות אליי בפרטי אנסה לעזור

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


//facebook SDK// //end facebook SDK//