אולפן לשידור ישיר בפייסבוק – איך בונים ולמה צריך אותו

מאת יום שלישי, יולי 19, 2016 , , , , Permalink 2




אז יצא לנו לשחק קצת עם שידורים ישירים בפייסבוק. בעידן שאחרי Meerkat שנסגרה ו-Periscope שאיבדה את האדמה מתחת לרגליה (ואת המשתמשים) ביום שפייסבוק פתחה את השימוש בפלטפורמת השידורים הישירים שלה לכלל המשתמשים, לכולם כבר יש את זה וזה פחות מגניב. קצת כמו קעקועים בשנות ה-90 (אבל לא כמו פוקימון).

אז איך מתבלטים בין כל השידורים החיים שצצים כמו פטריות אחרי הגשם? שהרי היום כל בעל פיצריה יכול לשדר למאות עוקביו בעמוד הפייסבוק איך הוא מכין את הפיצה תוך שהוא מחזיק את הטלפון הסלולרי ביד אחת (או שיש לו סו-שף שמשמש כחצובה) ומכין את הפיצה בשידור ישיר. מהפכה של ממש. כדי לצאת מהקופסא, או בעצם כדי לחזור אליה, החלטתי לנסות להקים אולפן לשידור ישיר בפייסבוק, כי לצופים כבר נמאס לראות סרטונים רועדים, עם סאונד שמחריש אוזניים ומפוצץ אוזניות כשמפעילים אותו והביקוש לשידור יציב, איכותי, עם סאונד נורמלי, תאורה טובה ואפילו יותר מזווית צילום אחת, היא לא מילה גסה (או מילים, לדקדקנים).

>> גלו איך להביא גולשים לפייסבוק לייב שלכם! <<

המדריך הזה פונה למותגים או למשרדי פרסום שרוצים לתת ערך למותגים שבניהולם (או לאנשים שחייבים אולפן בבית שלהם) כי לא סביר שלאנשים רגילים יהיה את הכסף להוציא על אולפן ובטח שאין להם צורך בו. אפשר להשתמש רק בחלקים מהציוד שאזכיר במהלך המדריך כדי לשפר יכולות לשידור מהבית או מהמשרד, אם אתם בלוגרים או אושיות רשת.
הבוסית שלי במרכז הפיתוח של מיקרוסופט זרמה עם הרעיון ואפילו הצליחה להשיג את מלוא התקציב שביקשתי, למייל שהתחיל במילים: "יש לי רעיון מטורף, אבל אולי זה יתפוס", ושבועיים אחרי זה כבר עשינו בדיקות ראשונות לציוד.

אז איך בונים אולפן לשידור ישיר בפייסבוק?

נכון שיש היום אפשרות לכל אחד לשדר מהמחשב ולחבר מצלמת רשת HD, אבל אם נשים רגע את הדברים על השולחן, זה לא בדיוק זה. על מנת שהשידור יזרום כמו שצריך, הכרטיס הגרפי של המחשב שלכם צריך להיות מספיק חזק כדי לעבד את הוידאו שנכנס אליו ולדעת להוציא אותו לפייסבוק. אם אין לכם מיקרופון מקצועי והסאונד שלכם תלוי בזה של הלפטופ או הבנוי בתוך מצלמת הרשת שחיברתם, זה לא עושה חסד עם השידור והצופים. אם אתם לא גיימרים ואין לכם לפטופ עם כרטיס מסך ממש איכותי, כנראה שלא כדאי לכם לשדר מלפטופ. נשאר לכם רק לשכנע את מקבלי ההחלטות כמה זה חשוב למותג שלכם.

צעד ראשון: אפיון הצרכים

חשבו על המיקום שבו תמקמו את האולפן. יש מספיק מקום למספר מצלמות? איזה סגנון תאורה צריך? כמה מרואיינים בו זמנית? האם צריך רקע?

השאלות האלו יתנו לכם מושג ראשוני לקראת מה אתם הולכים. אני לא בניתי את האולפן לבד, אלא שכרתי את חברת Go Live שעושה שידורים חיים הרבה לפני פייסבוק ומתמחה בצילומי וידאו והם אלו שייעצו בדיוק איזה ציוד צריך וליוו את תהליך ההקמה.

אחרי שעניתם על השאלות, נסו לקבוע מה מסגרת התקציב שלכם. אתם לא צריכים אולפן כמו של חדשות2, והלוואי שיהיה לכם כל כך הרבה שימוש כמו שלהם יש, אבל תתחילו בקטן ותגדילו. מדובר על הוצאה לא קטנה של 20,000-40,000 ש"ח, תלוי כמה ציוד תצטרכו.

צעד שני: הזמנת הציוד

כדי לצמצם עלויות, התבססנו על שתי מצלמות קיימות שהיו לנו לשימוש מרכז הפיתוח. אחת מהן היא קנון 700D, מצלמת סטילס שיודעת לצלם וידאו איכותי והשניה היא מצלמת וידאו של פנסוניק שמצלמת HD. העלות של שתי המצלמות היא לא בשמיים ולא מדובר על ציוד מקצועי, אלא חובבני במיוחד. שימו לב שאין טעם כרגע להצטייד במצלמות 4K כי פייסבוק משדרת ב-720P מקסימום.

שתי המצלמות מתחברות למחשב באמצעות כבלי Mini-HDMI, שימו לב לא לשכוח להצטייד בכבלים ארוכים של 3-5 מטר ולא אלו שסופקו עם המצלמות, כי לא תוכלו לקבל זוויות צילום שונות במיוחד עם כבל קצר.

המחשב יכול להיות עסק יקר. אנחנו מדברים על מחשב חזק מאוד עם יכולות עיבוד גרפיות מרשימות אליו נוסיף כרטיסי דגימה מקצועיים שיודעים לקבל אות מהמצלמות (כי סתם מחשב לא באמת יודע לחבר HDMI). המפרט הבסיסי למחשב צריך להיות כזה או משהו שווה ערך, רק שיכיל את הכרטיס הגרפי, המעבד, זיכרון המערכת והדיסק הקשיח. העיבוד לא מסתיים רק בכרטיס גרפי אלא גם במעבד איכותי ובכונן קשיח גדול במיוחד שיודע לאחסן את הקבצים הרבים שתפיקו ולהפריד אותם מהדיסק עליו יושבת מערכת ההפעלה כדי שהמחשב ירוץ חלק.

למחשב הזה תצטרכו לחבר שני כרטיסי דגימה. אנחנו רכשנו כרטיסים של BlackMagic הנחשבים ליקרים ואיכותיים ביותר בשוק, אבל יש להם הרבה מתחרים בשוק שעושים עבודה מעולה. שימו לב שאם אתם קונים כרטיס דגימה מדגם שונה, שיהיה מותאם למצלמות וידאו ולא למחשב, כי אתם לא רוצים לחבר מחשב למחשב אלא מצלמת וידאו למחשב, מדובר על רזולוצייה אחרת. שימו לב שיש גם כרטיסים חיצוניים שלא צריך לפרק את המחשב בשביל להרכיב אותם.

חלק חשוב לא פחות הוא הסאונד. אנחנו הוספנו מיקרופון צוואר אלחוטי מתוצרת סוני לזה שכבר היה לנו, כדי ששני אנשים יוכלו לנהל שיחה באולפן פנים אל פנים. את המיקרופונים מחברים למחשב באמצעות מיקסר ייחודי ששולט על העוצמה (כי המחשב לא יודע לקבל חיבור XLR של מיקרופון וכי אין לו יותר מחיבור אחד למיקרופון רגיל).

הציוד ההיקפי הוא לא פחות חשוב: החל מעמודי תאורה במידת הצורך, כזו עם 1200 נורות לד, ועד חצובות. אני רכשתי את החצובה של SLIK מדגם U8000 שהיא הכי בסיסית וממש זולה, אבל מספיקה לצורך שלנו וקל לשנע אותה ממקום למקום במידת הצורך גם תוך כדי שידור.

לסיכום, רשימת הציוד:

מחשב עם מפרט חזק

כרטיסי דגימה (לפי מספר המצלמות שתרצו לחבר)

מיקרופונים (לפי כמות האנשים שצריכים לדבר בו זמנית)

מיקסר סאונד (מספר כניסות לפי כמות המיקרופונים)

ציוד היקפי: כבלים למצלמות, חצובות, תאורה וכו'.




שלב שלישי: תכנת השידור

אם השקעתם עד לשלב הזה ורכשתם ציוד כדי לעלות לאוויר מאולפן ולא מטלפון סלולרי, תכנת השידור צריכה להיות הדבר האחרון שתחסכו עליו. אני משתמש בתכנת Wirecast ברשיון בסיסי (לא חינמי). התוכנה יודעת לעשות הכל (כמעט) בגרסה הבסיסית והיא נחשבת כיום למקצועית והטובה ביותר לשידורים כאלה. היא מתממשקת עם פייסבוק ברמה של לחיצת כפתור ללא צורך בהתאמות מיוחדות (אחרי שנתתם לה גישה לפרופיל שלכם, כמובן). יש לה גרסה חינמית שמגיעה עם Watermark שלא באמת ייתן לכם לשדר בלי הפרעות, אבל כדי לקבל את התחושה וללמוד איך לעבוד איתה, הגרסה החינמית טובה מספיק כדי לקבל מושג כמה היא מסובכת. היא קצת מסובכת, אני מודה. צריך ידע בתוכנות וידאו והבנה איך עובד העסק הזה של חיבור מצלמות, סאונד, כותרות וסרטונים לשידור איכותי.

הנה השידור הראשון שעשינו עם שימוש בציוד האולפן שרכשנו. זה אמנם לא אולפן, אבל יש פה שתי מצלמות עם כותרות ומעברים בין זוויות צילום.

שלב רביעי: בניית האולפן

במקרה שלי, אין לי חדר ייעודי שבו האולפן ממוקם, יש לזה יתרונות וחסרונות. מצד אחד אין לי מקום שבו הציוד פרוס ומוכן לשידור בזמן קצר, מצד שני אני יכול לשים את הציוד על עגלה ולשדר מכל מקום במשרדי מרכז הפיתוח. בחרתי לי מראש מספר לוקיישנים שבהם התאורה טובה ויש בהם מספיק מקום לבנות אולפן עם חצובות ותאורות שישאיר מספיק מקום לשני אנשים לשבת, בעת הצורך אני בוחר את החדר שהכי מתאים לי. במקרה שלי הרקע מורכב מטלוויזיה, תמונה גדולה או מקרן על הקיר, אבל רקע זה משהו שמאוד חשוב להתייחס אליו, לא ממליץ לכם להתעסק עם רקע ירוק אלא אם יכולות הגרפיקה שלכם מאפשרות את זה. אפשר גם לשדר מ"אולפן שקוף" שהרקע מורכב מקיר זכוכית עם התרחשות מאחוריו, במקרה כזה חשוב לשים לב שהרקע לא גונב את הפוקוס ממה שמתרחש באולפן, מומלץ קיר שמורכב מזכוכית חלבית או אטומה שמעבירה תנועה או תזוזה, אבל לא מאפשרת לראות באמת מה קורה.

בבחירת החדר, תתחשבו מראש גם בסאונד שהחדר מפיק, האם יש תקרה אקוסטית או שיש הד, האם זה חדר שאנשים יכולים פתאום לפתוח את הדלת ולהפריע לכם במהלך שידור חי (שימו שלט אין כניסה, ברצינות) או שהרעש מבחוץ יכול להפריע לריכוז של המשתתפים ולשטף ההתרחשות באולפן.

שלב חמישי: התוכן

ללא ספק, זה השלב הכי חשוב במדריך הזה. כמו שכתבתי בפוסט קודם שלי בנושא, שעסק בטיפים וטריקים לשידור מוצלח: אם אין לכם תוכן טוב, זה ממש לא משנה כמה מוצלח השידור שלכם.

עם היכולות שהאולפן החדש מאפשר לכם, אל תיפלו בקטנות. דבר ראשון, תעשו טסטים לראות שהכל עובד כמו שצריך ואתם מבינים איך לחבר את הכל, במקרה שתהיה תקלה. ממליץ מאוד לכתוב מדריך פנימי מפורט, למקרה שלא תהיו או תרצו לאפשר למישהו אחר להשתמש באולפן שבניתם. תשחקו כמה שיותר עם תוכנת השידור, לא משנה איזו בחרתם, ברגע שתעלו לאוויר ולא תדעו איך להוסיף את הכותרת או להחליף מצלמות, זה די אבוד.

ועכשיו לחלק החיובי: יש לכם אולפן! תמצאו מישהו שיכול להחזיק שידור של חצי שעה ולראיין מישהו מהארגון, נסו ליצור תכנית בזמנים קבועים שתייצר ציפייה ותוכלו לקדם אותה ברשתות חברתיות. אפשרו לעובדים מסביבכם להיות יצרתייים ולהשתמש באולפן לשדר בפרופיל שלהם דברים בהם הם עוסקים ומתעניינים ולא בהכרח קשורים לתחום העיסוק של המותג. זה ימקצע אתכם בשידור באולפן וייתן המון לכל מי שתתנו לו את הפלטפורמה הזו כדי לשדר לעולם.

אצלינו במיקרוסופט החלטנו גם לפתוח את האולפן לגורמים מבחוץ הקשורים לעולם הטכנולוגיה כדי להחזיר חזרה לקהילה בה אנחנו נמצאים ולאפשר לסטארטאפים או יזמים להשתמש באולפן (בפיקוח כמובן).




ככה זה נראה ארוז

ככה זה נראה ארוז

סיכום

בנייה של אולפן פייסבוק היא הרבה מעבר לתקציב, הוא צריך להצדיק את עצמו ולתת ערך ליעדים של העסק או למחלקת השיווק שתתפעל אותו. אל תנסו להתחכם ולעשות דברים לבד בלי להתייעץ עם איש מקצוע מהתחום שיגיד לכם שהרעיון שלכם לחסוך כסף בכלל לא יכול להתחבר פיזית ולשדר. שימו לעצמכם יעדים לתוכניות ותדאגו להלהיב את האנשים במערכת שיזרמו איתכם על הרעיון ויקחו חלק בפעילות של האולפן הזה, אחרת הוא יעמוד יתום ואתם לעד תיזכרו כאלו שבזבזו הרבה כסף על טרנד שאין לכם שימוש בו (בניגוד לפוקימון, למשל).

אם יש לכם שאלות, טענות או מענות, אתם יותר ממוזמנים לפנות אליי, אשמח מאוד לעזור וללוות כל פרוייקט כזה, או להפנות לאנשי מקצוע שיידעו לסייע. מקווה שעזרתי.

אם פייסבוק לייב חדש לכם עדיין, קראו את המדריך שלי למתחילים.

2
2 Comments
  • אדהם חביב אללה
    יולי 25, 2016

    שלום לך :
    אני עובד בערוץ טלוויזיה מקומי ומגיש תוכנית ספורט שבועית, אנחנו מעוניינים לשפר את שידורי הטלוויזיה שלנו לעבור לאולפן שטח דרך הפיסבוק, אשמח לדעת ממך יותר פרטים לגבי הנושא והתפעול

    • גבע תלם
      יולי 25, 2016

      מציע לפנות לחברת Go Live שיכולה לתת מענה ולמצוא פתרון לנושא של יציאה לשטח עם ציוד. לא יצא לי להתעסק עם זה עדיין

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


//facebook SDK// //end facebook SDK//